Wednesday 17 May 2017

Ransomware WannaCry uols !

Salam uols,

sekarang sana sini sibuk pasal ransomware WannaCry ni kan.
Actually, aku dah tak terkejut and panic pon pasal virus ni sebab ransomware ni aku dah kena tahun lepas. Cuma mungkin bukan jenis yg WannaCry lah. Dia ada byk kan nama dia, WannaCrypt, Cryptolocker and so on.

Korang boleh tgok previous post aku sebelum ni mcm mana tenatnya aku menghadapi situasi ituuu.
http://cikpuanfara.blogspot.my/2016/03/virus-attacked-going-to-die.html

So skrg, ransomware ni semakin bertindak kejam. Aku pun takut jugak kalau kena kat company baru ni. Aku tgh gigih membackup semua file ni. Harap2 tak kena lah. Amin.

So sebagai langkah berjaga-jaga, aku boleh advise :-

1) Backup semua file penting dekat external hard disk atau cloud storage. Dua2 lagi bagus.
2) Sentiasa update antivirus definition. And makesure your antivirus is original.
3) Update windows security patch.
4) Jangan donwload unknown email attachment and jangan simply click link2 yang anda tak pasti.
5) Jangan click ads pop up when u surf internet.
6) Minimum kan penggunaan internet, jangan download apa2 from untrusted website.

Paling penting sekali No.1, PLS BACKUP YOUR FILE !!


No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.