Tuesday 21 March 2017

Review RAKUS by FITRI HUSSIN


*Entry ini agak panjang
* Entry ini mengandungi spoiler. Harap maklum.

Buku ni actually, aku dah lama beli. Tapi baru je start baca dalam minggu lepas camtu.
Buku ni mengisahkan pasal ilmu sihir, ilmu hitam yang digunakan sbgai jalan mudah lah untuk kaya dan dapatkan kuasa.
Ok first mengisahkan pasal skim pelaburan cepat kaya yang melingkup di mana Karim telah menganiaya org2 bawah dia dan juga client nya dengan melarikan diri ke luar negara. Dengar macam cliche kan, tapi once korang dah baca, korang tidak mampu untuk stop baca sebab penulis seakan-akan membawa kita untuk tahu apa berlaku seterusnya.
Seriously, aku terbuai dengan cara penulisan dan plot cerita yang teratur daripada Karim kat luar negara sampai lah dia balik ke Malaysia semula.

Bila start masuk pasal kisah Habsyah yang terkena sihir, disinilah part yang paling menarik untuk kita baca dan ingin tahu. Aku rasa macam wow! tak sangka dunia sihir ni tersangatlah kejam, and tak sangka ada org yang membiarkan diri dia dikawal oleh syaitan semata2 untuk duniawi sahaja.
Dunia sihir diceritakan dengan begitu details, macam mana cara Mak Siti hantar sihir, mak siti hidup dgn pendamping2 dia. Rasa geram dan kesian at last Habsyah mati jugak.

Dan masuk part yang Karim dah masuk dunia sihir tu memang sangat menjengkelkan dan geram. Memang teruk betul perangai Karim ni, sanggup konon nak pegi Indon belajar agama, padahal nak belajar ilmu hitam. Bila dia dah dapat apa yang dia nak, dah dapat ilmu sihir yang dia nak, tergamak ikut telunjuk syaitan bunuh keluarga sendiri dan jadikan anak perempuan sebagai teman malam dia. Astaghfirullahalazim.. Eh memang emosi tau part Karim yang ni!!

Adrenalin semakin mencanak-canak bila laki nya si Halimah tu pun mati dibuat dek Karim. Aku lupa sebenarnya nama laki Halimah tu, tapi laki Halimah tu orangnya tersangat baik. Dan keluarga Fauziah pun mati dibuat dek Karim semua gara-gara dia nak bolot harta pusaka adik2 beradik bini dia . Bila dah dapat harta pusaka, tanah, rumah, dia hapuskan lah semua keluarga yang ade kena mengena dgn bini dia. Nasib Halimah dah lari dulu balik kampung dia, tu pun selepas dihalau kononnya Halimah tu ada bela saka.

Lepas tu, kemunculan Azlan ternyata buat aku gembira! Yelah, Azlan je harapan untuk hapuskan si Karim yang dah jauh sesat tu. Azlan ni adalah anak Halimah. Azlan ni daripada kecik mmg orang dh tahu dia ade keistimewaan boleh nampak makhlus halus. Tapi dia guna keistimewaan dia kejalan yg betul lah. Ilmu agama dia pun hebat.

So, last nya Azlan dengan ustaz Idris yang berjaya hapuskan sihir si Karim dan Karim masuk penjara atas byk tuduhan lah. Dan Karim bakal dihukum gantung smpai mati. Padan muka kau Karim!!

Tamat lah cerita Rakus. Tapi ni aku tak cerita lagi pasal kumpulan ajaran sesat si Karim tuh.. Teruk gila Karim ni kan! Korang baca lah sendiri. huhu.. Dan buku Rakus ni ada sekuel nya bertajuk KESUMAT. Aku baru tahu lepas baca review kat goodreads. So, KESUMAT tu pulak mengisahkan pewaris Karim iaitu anak perempuan dia Soraya. Memang tak sabar aku nak baca sekuel nya nih.

Pengajaran yang aku dapat daripada novel ni, secara tak langsung, aku dapat tahu ayat2 al-Quran untuk pendinding diri daripada terkena sihir dan juga zikir2 yang patut kita amalkan. Selain itu, kita juga boleh dapat tahu pasal Hadis dan ulama2 Islam yang terkenal dan juga persekitaran hidup di madrasah/pesantren. Selain itu, kita boleh juga dapat gambaran macam mana org melakukan sihir, apa ciri2 org yg terkena sihir.

Memang syabbas untuk penulis !

So korang jangan marah tau sape yg belum baca tu sebab aku dah spoil kan ending dia.. kih kih kih..

Saya bagi 10 ★★★★★★★★★★


5 comments:

  1. Dasyat eh critanya ni. Jd Soraya tu jahat ker? huhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. ye Soraya tu jahat nak mewarisi ilmu hitam bapak dia si Karim.. silap2 lagi jahat dari Karim.. huhu

      Delete
  2. mcm seronok je baca buku nii. tp sy lama dah tak baca novel melayu. selalu beli novel english je. mak sy banyak novel mcm niii!

    ReplyDelete
    Replies
    1. best!! suggest kat mak baca novel nih.. hehehe

      Delete
  3. da macam citer munafik da, macam menarik je buku nie, matjo selalu baca buku genre general dan pasal kehidupan, genre camni belum on lagi, :)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.