Thursday, 9 March 2017

Resepi Kari Ikan Tongkol/Tenggiri

Assalammualaikum.. :)

Terlambat pulak nak post resepi kari ikan nih.. Tapi sedihhh sebab tak sempat nak amek gambo!!
Takpelah, kita tepek dia punya resepi dulu okay. Refer bawah :-

BAHAN KISAR@TUMBUK

Bawang merah kecil - 5/6 biji
Bawang putih - 3 ulas
Halia - 1 inci (optional)
Lada kering - separuh genggam (agak2 tahap pedas anda)


BAHAN-BAHAN LAIN

Ikan tongkol/tenggiri - Sekor potong 4 atau 5
Halba campur - 1 sudu teh
Rempah kari ikan baba's - 1 packet kecik
Daun Kari - 2 pelepah/tangkai
Sayur bendi - 5/6 pcs
Santan - ikut masing2, saya pakai santan kotak KARA je 1 kotak
Asam jawa 

CARA-CARANYA :-

1) Tumis bahan2 kisar/tumbuk dan masukkan sekali halba campur.
2) Bila dah pecah minyak, masukkan rempah kari ikan yg sudah digaul dgn air sikit. Taknak gaul dengan air dulu pun takpe, boleh je terus masukkan rempah kari ikan tu macam tu je.
3) Masuk sekali daun kari. Kacau2 sampai naik bau tumis tu.
4) Agak2 dah pecah minyak mcm kering2 sikit, masukkan ikan dan gaul2. Boleh tambah air sikit yg dalam blender/dalam lesung tu. Sikit je.
5) Masukkan asam jawa, air jgn byk sgt. Sebab nnti nak letak santan lagi. Gaul.
6) Masukkan santan kotak yg dah dicampur air sikit. Lepas tu sentiasa kacau. Pandai2 lah jgn sampai  hancur pulak ikan tu. hehe.
7) Masukkan garam dan sayur bendi. Pandai2 lah rasa garam. Cukup garam baru ummpphhh!
8) Tengok sayur bendi macam dah lembut sikit, boleh matikan api. Kuah tu agak2 paras ikan, kalau kuah cair sgt tak sedap jugak, kuah pekat baru sedap :)


Makan kari ikan dengan nasi panas, sedap. Esoknya pulak, saya buat lempeng pastu cecah dgn kari ikan.. Perhhhh.... Nikmat dunia!

Boleh tengok sini untuk resepi lempeng > Lempeng Cecah Kari Ayam


OK, selamat mencuba !

No comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.
 
Copyright by Blog Cik Fara