Monday 14 March 2016

Lempeng Cecah Kari Ayam !!

Assalammualaikum..

Weekend hari tu, mcm biasalah kena masak memandangkan adik ipar nk datang, cik abam request suruh masak kari ayam. So pegi lah shopping bagai bahan2 nye.. Masa tu confident je rempah kari babas mmg ada lg kat umah.
Then bila balik umah, masa nk prepare bahan2 tu, bukak lah rempah kari babas tu, sekali dah berlapuk uolls. Check expired date rupanye tahun Nov 2015. Nampak sgt dah lama tak masak kari kan. kihkihkih.
Pastu terpaksa lah mintak tolong cik abam belikan rempah kari. Stress betul bila dah ada mood nk masak, tetibe barang takde.. kan kan... rasa mcm nk hempas pintu bilik, pastu tido sampai esok.. kahkahkahkah
Then, bila dah dapat rempah kari, ape lagi bersilat lah kita kat dapur !!
Jom tengok resepi kat bawah ni :


RESEPI KARI AYAM

1/2 ekor ayam
Rempah kari - 3 atau 4 sudu besar
Daun Kari - 3 tangkai
Kentang - 3 biji (belah 4)
Asam Keping - 1 keping shj
Santan - 1 kotak 200ml (aku guna santan KARA, tak abes pun 1 kotak, ada balance sikit je lagi)

Bahan Blend
*Bawang merah kecil - 5biji
*Bawang putih - 3 biji
*Halia - 1 inci
*Cili Kering (optional untuk yg suka pedas) - dalam 8-10 helai

Bahan Tumis
Bawang merah besar - 1 biji (hiris)
Bawang putih - 1 biji (hiris)
Kayu manis - 1 batang
Bunga lawang - 2 biji
Cengkih - 4 biji
Buah pelaga - 2 biji
Biji lada putih - 3 biji

CARA-CARANYA :-
1) Panaskan minyak, masukkan semua bahan tumis.

2) Bila bawang dah naik bau dan warna dah kekuningan, masukkan bahan blend dan rempah kari. Sebelum tu aku gaul rempah kari dgn air sedikit. Then masukkan pulak daun kari. Gaul.

3) Bila paste kari mcm dah didih sikit, masukkan ayam dan kentang. Kalau kering sgt, boleh masukkan air sedikit. Biar sampai ayam masak and kentang empuk.

4) Bila agak2 ayam nmpak mcm dah masak, masukkan santan. Lepas tu masukkan asam keping. Gaul lagi biar kentang betul2 empuk.

5) Last sekali, bila ayam dah masak, kentang pun dah empuk, perasakan dengan garam dan gula. Kalau kering sangat kari korang, tambah air.


Keesokkan hari nya, adik ipar aku request, nk makan lempeng cecah kari. Mmg merecikkk bila terbayang lempeng cecah kuah kari. All time favourite haku!!! Apa lagi bersilat lah aku buat lempeng pulak esoknya.
Silat tak silat sangat lah, senang je kan lempeng. Tapi dulu masa baru2 kawin, aku failed buat lempeng, Smpai stress aku buat lempeng tak jadi. Bila ingat balik, rasa mcm bangang je aku dulu. kahkah
Ok, moh tengok resepi lempeng pulak. Saje je share, tau korang sume hebat2 kan...Setakat lempeng, mesti korang buat sambil main fb je kan.. hewhewhew

RESEPI LEMPENG

4 cawan tepung gandum
Air - agak2 pekat dia,
Garam
soda bikarbonat (optional)

CARA-CARANYA :
1) Kacau air, tepung dan garam jgn sampai ketul2. Nak senang blender je.

2)Pastu dah confident tak cair sangat tak likat sgt, so-so je eh.

3) Panaskan kuali, makesure betul2 panas, pastu lalukan minyak sedikit je. Tak nak pakai minyak pon boleh jugak. Lagi bagus kalau ada non-stick pan. Api korang bukak kecik je.

4) Lepas tu masukkan adunan lempeng tu pakai senduk. Then golek2 kan kuali tu . Aku tak tahu lah korang paham ke tak maksud aku golekkan kuali tu. ahhhahahaah... korg paham2 jelah, yg penting lempeng korang tu lebar lah membulat besar. kalau pakai belakang senduk pon boleh..

5) Makesure api kecik tau. Biar je lempeng tu lama sikit, jgn cepat2 dah gatal tangan tu nk terbalikkan.

6) Check tepi2 de kalau agak2 dah tak melekat, boleh terbalikkan.

7) Untuk next lempeng, aku dah tak letak minyak. Tak melekat pun.

Senang je rupanya buat lempeng ni. Tips nya pastikan kuali betul2 panas, and lempeng dah masak baru nk terbalikkan ke apa.

Ok, aku belanjer gambo sikit, hehe


OK, selamat mencuba !!

2 comments:

  1. wah simple nyer resepi ni, inshaallah one day saya try.

    p/s: baru tahu what is lempeng today, saya ingat lempeng=tempe haha

    ReplyDelete
  2. hai miss fifi,laahh yekeee... hheehe.. try lah buat lempeng cecah smbal tumis ke, sedap ngeteh petang2.. ;)

    ReplyDelete

Powered by Blogger.